roberto-esq

Roberto G. Alonso

Coreògraf i director de la companyia

Ponferrada (León) 1970

Titulat en Dansa Contemporània per l’Institut del Teatre de Barcelona (1993) i Llicenciat en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona (2000). Amplia la seva formació amb professors com Rosella Hightower, Gerard Collins i Carl Paris entre d’altres i rep classes magistrals de Caroline Carlson i Lloyd Newson (DV8).

Inicia la seva trajectòria com a creador el 1992 guanyant el 2n Premi en el VI Certamen Coreogràfic de Madrid i el 1995 funda la seva pròpia companyia.

La diversificació del seu treball creatiu amb la Companyia que porta el seu nom s’ha traduït en la creació de vuit espectacles de sala amb títols com “Lulú, primera nit” (considerat per la crítica especialitzada entre els cinc millors espectacles de dansa vistos a Barcelona el 2012), “UL / Inmérita solitudo”, “Divinariana”, “Mon Genet” (presentat al Festival Grec del 2005) o “La fragilitat dels verbs transitius” (estrenat al Grec 2016 Festival de Barcelona), cinc espectacles de carrer entre les que destaquen “(Ob) sesio_Na2”, “Agua al higo y a la pera vino” o “A mí no me escribió Tennessee Williams” (estrenat a la Fira de Tàrrega del 2016) i cinc obres dirigides a públic infantil i familiar de les que sobresurten “Zaquizamí”, “Almazuela” i “Zing-Zing”, premiat a la fira FETEN 2011 de Gijón. La Companyia que porta el seu nom ha estat convidada per prestigiosos festivals nacionals i internacionals com el Festival de Sitges, Grec Festival de Barcelona, Fira Tàrrega, Festival El Més Petit de Tots, Mostra d’Igualada, Mediterrània de Manresa,  Festival Shakespeare, el Festival d’Estiu de Frankfurt, FETEN de Gijón o el Festival O4 Vents de París. La seva particular concepció coreogràfica caracteritzada per la combinació de la dansa amb la narrativa teatral i una concepció escènica peculiar, imaginativa i detallista ha fet del seu treball un dels referents de la dansa-teatre catalana i espanyola.

Notable i polifacètic artista compagina l’activitat creativa de la seva companyia amb la participació com a director coreogràfic d’espectacles teatrals, òperes i obres de teatre musical al Teatre Lliure, Teatre Nacional de Catalunya (TNC), Teatro de la Zarzuela de Madrid, el Liceu de Barcelona o el Festival de Peralada treballant amb reconeguts directors d’escena i dramaturgs com Xavier Albertí, Lluïsa Cunillé, Josep Maria Miró, Pau Miró, Jordi Oriol, Marc Rosich i Josep Costa entre d’altres i companyies com T de Teatre, Azar Teatro o el grup musical “Le Croupier”. Va ser co-director artístic i coreògraf de l’espectacle inaugural de la re-obertura de la mítica sala barcelonina El Molino el 2010 i el 2008 dirigí l’espectacle infantil “Flamenco-ooh!!” per a la companyia L’Estenedor. El 2015 dirigeix i protagonitza el “Cabaret 13” amb el que intenta recuperar els espectacles de cabaret de la Barcelona canalla de principis del segle XX, que es representa amb èxit durant més de sis mesos consecutius i amb el que aconsegueix unes notables crítiques.

Darrerament s’ha especialitzat en la direcció de moviment d’òperes contemporànies de creació: “Jo, Dalí” (2011 – Teatro de la Zarzuela de Madrid i el Liceu de Barcelona), “L’Eclipsi” (2014 – Festival Grec i TNC), Premi Max 2014 al millor espectacle musical, i “4Carmen” (2015 – Festival de Peralada). També ha estat el director coreogràfic dels espectacles inaugurals del Teatre Nacional de Catalunya “Taxi, al TNC” (2013), “Per començar sarsuela” (2014) i “L’aplec del Remei” (2016).

Roberto G. Alonso ha fet incursions en el món del periodisme (col·laborador de la revista Zero i del programa radiofònic La Transversal de RNE dirigit per Paco Tomás), el cinema (actor en els curtmetratges de “Todas” de José Martret, “Estrella “de Belen Herrera de la OSA i “Esquinas” de Julio Fernández Buxo), el disseny de vestuari (companyia The Chanclettes i Cia. Roberto G. Alonso) i ha col·laborat amb prestigiosos i singulars artistes i companyies del món de l’espectacle i les arts com The Chanclettes, La Terremoto de Alcorcón, Pedro Almodóvar i Lorenzo Caprile.

A més de disenyar el vestuari de la majoria dels espectacles de la seva companyia, amb la que va guanyar el premi FETEN 2011 al millor vestuari i caracterització amb l’espectacle “Zing-Zing”, ha realizat el vestuari dels muntatges teatrals “Cabaret 13″(2015),”Una Ronda” de Cia. Memory al Versus Teatre (2015) i “RGB” de The Chanclettes al Teatre Villarroel (2002)

També porta a terme una àmplia tasca como a docent impartint classes a l’Escola Superior d’Art Dramàtic del Institut del Teatre (Barcelona y Terrassa), l’Aula de Teatre de la Universitat de Girona,  l’Escola de Dansa i Comèdia Musical Cocó Comin (Barcelona) i l’Escola Aules (Barcelona). Actualment és professor de ESART – Campus Internacional de les Arts Escèniques (Barcelona).